Inschrijven Nieuwsbrief

Soms weet je niet hoe het met iemand gaat tot je het vraagt. Dat geldt ook voor mantelzorgers en zorgverleners onderling. Om het gesprek over behoeftes en wensen op gang te brengen maakte Evelyn Fremouw een mooie flyer.

Evelyn is afgelopen juni afgestudeerd als Toegepast Psychologe. “Ik kwam er maar niet uit waar ik stage wilde lopen, maar eigenlijk was Topaz een hele logische keuze. Ik kwam er al als jonge mantelzorger omdat mijn moeder Huntington had en in 2019 is overleden.”

Duidelijke doelgroep

Evelyn kwam in september 2024 bij Topaz terecht met als opdracht in de praktijk te brengen wat ze op school had geleerd. “Door mijn eigen ervaring als mantelzorger wist ik meteen dat dit de doelgroep was waar ik iets voor wilde doen. Ik heb eerst in kaart gebracht wat de ondersteuningsbehoeftes zijn van mantelzorgers en hoe mensen die werken bij Topaz daarop kunnen inspelen. Op zich bleek er niet zoveel dat mantelzorgers in de praktijk misten, maar wel was er aan de kant van het Topaz-personeel een lancune in die kennis. Ze wisten niet goed wat er speelde bij de mantelzorgers, wat ze van hen nodig hebben en hoe ze dat kunnen bieden.”

Dialoog

Een belangrijke vraag waar mantelzorgers mee zitten en waarin ze beter ondersteund kunnen worden, is welke rol ze vervullen als hun naaste eenmaal is opgenomen. “Het was de bedoeling dat er een dialoog op gang zou komen tussen mantelzorgers en personeel om het hierover te hebben en zo meer steun te bieden. Ik heb daarvoor zowel mantelzorgers als zorgverleners geïnterviewd. Die eerste groep had ik een beetje ontzien in het begin van mijn onderzoek. Want ik dacht dat ze waarschijnlijk niet zaten te wachten op deelname. Maar niets bleek minder waar. Ze wilden graag met zorgverleners in gesprek over hun behoeftes en wensen.”   

Vorm

Uiteindelijk rolde uit de koker van Evelyn een mooie flyer, een gespreksstarter. “Ik wilde niet een groot artikel of iets dergelijks dat op een plank terecht komt of wat veel tijd vraagt van verpleegkundigen. Een flyer is daarom de perfecte vorm. Topaz steekt die in de opnamemap en de verpleegkundige, patiënt en mantelzorger komen die vanzelf tegen. En zo raken ze aan de praat, mocht daar behoefte aan zijn.”

Evelyn weet nog niet of haar gespreksstarter een succes is. “Ik ben heel benieuwd, ik ga zeker informeren bij Topaz!”

Vereniging van Huntington is aangesloten bij