Verwacht u problemen bij het afsluiten van een verzekering omdat in uw familie een erfelijke ziekte voorkomt? Deze module geeft antwoord op uw vragen over erfelijkheid en verzekeren.

Zorgverzekering en erfelijkheid  - kijk voor de meest recente informatie op de website van erfelijkheid.nl

Voor de basisverzekering zijn verzekeraars verplicht om iedereen aan te nemen. Of je nu een erfelijk risico hebt of niet. Voor een aanvullend zorgpakket heeft een erfelijk risico soms wel gevolgen. Je verzekeraar hoeft je niet zomaar te accepteren. Maar je mag je aanvullende verzekering ook afsluiten bij een andere verzekeraar dan die van je basisverzekering.

Let op: Een gesprek met een klinisch geneticus heeft nooit gevolgen voor je verzekeringen of hypotheek.

Levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

Wil je een levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten? Een verzekeraar mag je niet zomaar alles vragen over erfelijke ziektes, aandoeningen of onderzoeken daarnaar. Tot een bepaald bedrag vraagt de verzekeraar niet naar erfelijke ziektes in de familie. Ook niet naar uitslagen van DNA-onderzoek van jezelf.
Boven een bepaald bedrag mag een verzekeraar wel vragen naar aanleg voor ernstige onbehandelbare erfelijke aandoeningen. Deze ‘vragengrens’ ligt per 1 januari 2019 bij levensverzekeringen op € 278.004,- en voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is het bedrag € 40.309,- voor het eerste jaar en € 26.985,- voor de volgende jaren. Kijk ook op de website van het Verbond voor Verzekeraars.

Verzekeren boven de vragengrens

Wil je jezelf boven deze vragengrens verzekeren? Dan mag de verzekeraar vragen naar zowel onbehandelbare als behandelbare erfelijke ziektes in je familie. En ook naar uitkomsten van DNA-onderzoek. Sommige verzekeraars vragen je, ook bij hoge te verzekeren bedragen, alleen een algemene gezondheidsverklaring in te vullen. Andere verzekeraars stellen boven de vragengrens altijd aanvullende vragen of stellen een medische keuring verplicht. Vraag het van tevoren na bij verschillende verzekeraars. Dan kun je de voorwaarden en werkwijze van verzekeraars vergelijken. Je kunt ook een tussenpersoon vragen om dit te doen. Overigens: voor het afsluiten van een hypotheek is niet altijd een levensverzekering nodig!

Melden klachten en behandelingen

Als je klachten of verschijnselen hebt door een erfelijke ziekte, ben je wettelijk verplicht dit aan de verzekeraar te melden. Dit moet bij verzekeringen onder en boven de vragengrens. Als je klachten krijgt van de erfelijke ziekte terwijl je de verzekering aan het afsluiten bent, moet je dit meteen aan de verzekeraar doorgeven. Heb je uit voorzorg een operatie of een andere preventieve behandeling gehad, maar geen klachten van de erfelijke ziekte? Dan hoef je dit bij verzekeringen onder de vragengrens niet te melden. Lees de toelichting bij de gezondheidsverklaring altijd goed door. Overigens: een verzekeraar mag je nooit vragen om DNA-onderzoek te laten doen.

Lukt afsluiten altijd?

Meestal kunnen mensen met een aanleg voor een erfelijke ziekte gewoon een levensverzekering afsluiten. Soms is de premie hoger of zijn er extra voorwaarden. Het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering is soms lastiger. De meeste verzekeraars schatten de kans dat een erfelijke ziekte gevolgen heeft voor het werk namelijk hoger in dan de kans op overlijden. Wat ook een belangrijke rol speelt, is om welke erfelijke ziekte het gaat en welke klachten iemand heeft. Als verzekeraars een hogere premie vragen, moeten ze in begrijpelijke taal uitleggen waarom dat zo is. Als je vindt dat de argumenten niet kloppen, kun je dat aangeven en de medisch adviseur vragen opnieuw een advies te geven. 

Gebruik gegevens

Een verzekeraar mag de informatie die jij geeft, alleen gebruiken voor de aanvraag van een andere verzekering als het om dezelfde soort verzekering gaat, en je daarvoor toestemming geeft. Ook mag jouw informatie nooit gebruikt worden voor je familieleden en andersom. Verzekeraars moeten je informeren hoe ze omgaan met je gegevens. Meer hierover vind je op vanatotzekerheid.nl.

Folder van het Erfocentrum

In de folder Verzekeren en erfelijkheid van het Erfocentrum zijn regels en tips op een rij gezet. De brochure is in oktober 2019 geheel herzien. Gedrukte exemplaren zijn te bestellen door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van naam en postadres. Aan het toesturen van meerdere exemplaren kunnen verzendkosten verbonden zijn.

Vergelijken Zorgverzekeringen

Natuurlijk is het afhankelijk van uw persoonlijke situatie en wensen welke zorgverzekering het best bij u past. Via de goedkoopstezorgverzekering.nl past u de lijst aan op uw persoonlijke situatie. Met deze module wijzigt u eenvoudig de dekking, waardoor u in één oogopslag de best passende verzekeringen vindt. Via Zorgwijzer.nl kunt u zorgverzekeringen ook met elkaar vergelijken. Deze website biedt het laatste nieuws omtrent het zorgstelsel en een overzicht met alle premies en zorgverzekeraars.

Wordt uw lidmaatschap van de vereniging vergoed?

Op Zorgwijzer kunt u nalezen of uw zorgverzekeraar het lidmaatschap van uw patiëntenvereniging eventueel vergoed.

Vragen over uw zorgverzekering?

Zorgverzekeringslijn.nl  (onderdeel van SKGZ, zie hieronder) is een informatie- en adviespunt voor burgers, die vragen hebben over de zorgverzekering. Via het gratis telefoonnummer 0800 64 64 644 en hun website biedt Zorgverzekeringslijn.nl neutrale en onpartijdige informatie bij betalingsproblemen van zorgverzekeringen of bij het onverzekerd zijn. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) richt Zorgverzekeringslijn.nl zich op het terugdringen van het aantal wanbetalers en onverzekerden.

Wat te doen bij klachten en geschillen?

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Het doel van SKGZ is het helpen oplossen van problemen tussen u en uw zorgverzekeraar. Dat kan door bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen of door een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Uiteraard probeert u er eerst samen met uw zorgverzekeraar uit te komen. U vraagt de zorgverzekeraar de beslissing waar u het niet mee eens bent te heroverwegen. Krijgt u van uw zorgverzekeraar geen bevredigend antwoord? Voldoet uw klacht aan de voorwaarden? Dan kunt u bij SKGZ terecht.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
Postbus 291, 3700 AG Zeist
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Telefoon: 088 - 900 6 900 (bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur).
https://www.skgz.nl/

 

Vereniging van Huntington is aangesloten bij